tirsdag 24. april 2012

Alle fugler liker frøkjeks

I dag blir det matblogg! Jeg hadde egentlig ikke tenkt at bloggen skulle dreie seg så mye om mat, men det hjertet er fyllt av flyter munnen over med..Og mat kan man jo lage selv, så det er vel innafor, så vidt!
Jeg var på årets første ordentlige medlemsmøte i Rogaland Myndeklubb i går kveld. Det er vanlig at medlemmene blir spurt om å ha med seg gaver til kveldens lotteri, men vi i styret hadde avtalt at siden det var første møtet, skulle vi ta med gevinster. Vi spurte derfor ikke medlemmene om å ta med noe. Men dette er medlemmer som har vært i forening før, så alle hadde med seg gaver! Trenger jeg å si at det ble et kjempelotteri, alle vant! Jeg fikk med meg noen kjempesøte bokser (så nå slipper jeg å pakke matpakke til Arthur i usjarmerende plastposer) roser og stinkende, tørkede struper. Hunden var fra seg av lykke, matmor ikke fullt så lykkelig da hunden prøvde å insistere på at de skulle fortæres på det nye teppet. (Jeg skal vel bare være fornøyd med at hun ikke tok stinkdyret med i senga..vår!)











Mitt bidrag til lotteriet var hjemmelagde frøkjeks pakket pent inn i.. stekeposer! Minst like bra som cellofanposer fra hobbybytikker. Og de har det på alle butikker. -Og jeg har det i kjøkkenskuffen når jeg desperat roter rundt for å finne noe som egner seg bedre til innpakning enn gamle isbokser. Jeg la med et kort med oppskriften, som sagt, gode ideer er til for å deles. Oppskriften på frøkjeks finner du her på dette lavkarbonettstedet.
Mine beste tips til denne oppskriften er å peise på (bruk litt rikelig) med det krydderet du ønsker å bruke. Jeg har prøvd maldonsalt, jomfrufrø, kanel og honning, samt rosmarin med stort hell.
Når kjeksene har stekt den første timen, bruker jeg å ta dem ut av ovnen, snu hele kjeksleiven opp ned og dra bakepapiret forsiktig av. Jeg synes det kan være litt vaskelig å få av bakepapiret når kjeksene er kalde. På dette tidspunktet bruker jeg også å skjære kjeksene opp.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar