torsdag 6. desember 2012

Vintervindu

For første gang skal den nye familien feire jul helt for seg selv, og slippe å pakke kofferter, hunder og unge. Slippe å sjekke yr daglig, i lett panikk, for å finne sansynligheten for at båt eller fly vil gå som planlagt. Slippe å betale en formue til SAS bare fordi vi har fri akkurat de samme dagene som hele resten av verden. Puh! Det blir godt med jul i eget hus!
Jeg kjenner juleånden komme snikende. Jeg hører på ymse julemusikk på jobben før de kule kollegene mine kommer. Og jeg får merkelig lyst til å vaske skuffer og skap, helst veldig seint på kvelden. Eller lage julepynt, også veldig seint på kvelden. Så langt har pyntinga resultert i et vintervindu i adventsfarger. Med fire lys på rad og en vidunderlig fin adventsstjerne fra Fair Play design. -Og svibler, amarylis og julekuler av ull og glitter.


 
 
 
 
 
 
 
 



 

Å lage løker med mosedotter rund er meget enkelt. Du trenger løkplanter (sett selv eller kjøp ferdig), mose (hent i skogen eller kjøp) litt ståltråd, tang og svibelglass eller vaser. Jeg måtte supplere med vannglass siden jeg ikke hadde nok vaser...
Rens og skyll røttene forsiktig fri for jord (om du har kjøpt løk i jord og ikke satt løken selv i glass tidligere i høst). Legg mose rundt løken, la gjerne røttene henge fritt, og surr mosen fast med ståltråd. Sett løken i vase eller glass med vann nesten opp til løken. Pynt av hjertens lyst. Mitt hjerte har tydeligvis ikke så lyst på pynt. Jeg har stappet nedi noen tova ullkuler med perler og glitter på. Jeg kan vise en rask måte å lage mange slike ullkuler på i en senere post.
Det kan også være veldig fint å sette sammen flere løk og mosekuler sammen i et dypt fat, eller en skål. Det er vist veldig lurt å ha papirkjegler over sviblene helt til de begynner å springe ut, så blir de tette og fine. Og du unngår å få en lang, vindskjeiv blomst som ender med å velte hele svibelglasset.
Du kan jo prøve deg på disse om du er av den tålmodige typen.
 
 
God førjulstid til deg! 


 
 

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar