lørdag 11. august 2012

Vår første barnebursdag

Hipp hipp hurra for den fine prinsen vår som ble ett år den 9. august. Kan et år gå fortere enn dette?
Dagen ble feira sammen med gode venner og naboer med grillfest i hagen. Vi prøvde å legge lista ganske lavt, og ba gjestene bidra med grillmat. Men jammen ble det litt styr med over 15 gjester med stort og smått.


Pappaen hadde laget verdens fineste krone til bursdagbarnet! Hvis den ser kjent ut, er det fordi den er laget av en gaveeske fra H&M eller lignende. Hjemmelaget og gjenbruk :)
Og mammaen hadde laget vafler, kake og spearribs. Oppskrifter følger:

Hurtigvafler med sjel, til 20 personer+
To familiepakninger med vafler (ja, jeg vet det er mye gørr i slike posekaker, men vi er jo så sunne ellers..hehe.. ) Lag etter anvisning på pakken, men bruk smør og ha 1/2-1 beger seterrømme i røra, så blir vaflene sprøe og gode. 
Vaflene ble godkjent av reservebestemødrene til Arthur. De har til sammen 160 års vafleerfaring, så de burde være til å stole på i sakens anledning.
Hvis du ikke har en vaffelanledning i sikte, kan du jo kose deg med disse kalorifrie vaflene, jeg skal bestille to så snart jeg klarer å bestemme meg for hvilken farge...
Bildet er hentet fra BarkBazar.no

Spare Ribs
Vi er så heldige å ha noe så retro som en god slakter, A.Idsøe, her i Stavanger. Der har de ufattelig mye godt. Blandt annet ferske ribber og god grillsaus, ingen grunn til å ikke lage spareribs selv altså.
Jeg gjør det på denne måten:
Ferske ribber strøes med grovt salt, og får ligge en liten stund i romtemperatur. Jeg tørker av salt og fukt og koker dem i cola i opp mot 30 min. De trenger ikke å fosskoke, det er ikke pasta! Colaen skal dekke alt kjøttet. På dette tidspunktet ser prosjektet helt forferdelig ut, men fortvil ikke. Det blir kanongodt!
Ta opp ribbene og la de avkjøle litt før du har på rikelig med BBQ sauce, jeg liker den litt røkte varianten. La ribbene ligge i BBQ sauce over natten og håp på godt grillvær. Husk at de er kokte, de trenger ikke lang tid på grillen.


Bildet er fra A.Idsøes facebook side


To-lags sjokoladekake med bringebær

Dette er en helt genial kake fra kokeboka "To kokker på hjemmebane" av Lise Finckenhagen og Kristin Jacobsen. Man lager en sjokoladerøre, steker 2/3 av røra og har resten over som sjokoladekrem. Og så er den til og med glutenfri, ikke et gram hvetemel. Er det rart det blir godt? Og veldig, veldig mektig. Oppskriften finner du her, på NRK sine sider.
Tips: Hvis du har en like stusselig håndmikser som meg på kjøkkenet må du piske ganske lenge og intenst før sjokoladekremen blir blank og tykk.
Siden jeg hadde bedre ting å gjøre før festen enn å ha kakefotoshoot legger jeg ved bilde av hvordan kaka ser ut når den er bakt av en proff, også hentet fra NRKs nettside.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar