tirsdag 7. august 2012

Sommerrøkejakke til eksrøker




En lettstrikket jakke med null montering = evighetsprosjekt i feil størrelse.
Jeg strikket nesten hele jakken før jeg fant ut at den var en størrelse for liten til mottakeren. Så fikk den ligge å råtne på pinnene mens jeg furtet. Etter ca tre måneder (når jeg var ferdig furtet) rekkte (rakk? hva med rettskrivingen her dere?) jeg opp det hele og startet på nytt. Resultatet ble at jeg strikket litt etter mønster og litt etter mål fra en passende jakke. Og til slutt ble både jeg og mottakeren fornøyd.

Oppskriften er en litt revidert enkel sommerrøkejakke fra Pickles. Jeg har brukt det anbefalte garnet, som er kjempedeilig og lett å strikke med.
Det geniale med denne oppskriften er at jakken strikkes fra halsen og ned, dermed er det ingen montering!
Jeg strikker ganske ugjevnt når jeg skal strikke glattstrikk frem og tilbake, derfor valgte jeg å strikke patentstrikk i stede for glattstrikk og riller. At det ble veldig lite vrangmasker gjorde jo heller ikke noe. Jeg strikket en pinne rett, og annenhver rett og vrang tilbake. Ved økingene i har jeg strikket to masker glattstrikk. På vrangbordene og kraven har jeg også strikket glattstrikk.








































Så fornøyd blir man
faktisk av en røkejakke


2 kommentarer:

  1. Den var kjempefin! Så utrolig deilig ut å ha på seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Synnøve! Den er god, jeg har allerede lånt den ;)

      Slett