lørdag 1. mars 2014

Egostrikk

Mamma kald!

Kjempefin hullraddetalj etter vrangborden
Et egostrikkeprosjekt er endelig ferdig!
Mønsteret er Cap Sleeve Lattice Top fra The Purl Bee. En fantastisk nettide med masse sy- og strikkeinspirasjon. Jeg har strikket med garnet Fin fra Du Store Alpakka. Jeg har bare strikket babyplagg og små plagg i dette garnet før, og det jeg oppdaget når jeg strikket denne er at det er ganske stort sig i den ferdige strikken. Toppen blir demed bare lengre og lengre.. Men ellers et nydelig garn som er mykt og fint og superdrøyt. Brukte mye mindre garn enn det som står oppført i oppskrifta, nærmere bestemt  220 gram til sammen.
Endringer/tilpassninger som er gjort:
Genseren skulle strikkes frem og tilbake (??), men det involverer for mye unødig vranstrikking for meg. Ikke blir det samme strikkefasthet når jeg strikker rett som når jeg strikker vrangt heller. Jeg strikket derfor rundt på hele det grå feltet. Når jeg kom til det hvite strikket jeg frem og tilbake som i oppskiften. (Med de grå maskene på ryggen på pinnen men uten å strikke dem.) Når jeg hadde strikket de hvite feltet opp langs forstykket, felt og lagt opp igjen for halsåpning, og strikket ned langs ryggen avsluttet jeg med en omgang grått, før jeg masket de to delene sammen midt på ryggen (med synål). Helt usynlig og veldig enkelt.
I og med at genseren vokste mens jeg strikket (pga siget i garnet/strikken) måtte jeg sy toppen litt inn i halsåpningen og under armene når jeg hadde brukt den litt.



Hilsen Ane


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar