fredag 14. desember 2012

Juglekuler -sølefri toving

 
Jeg har laget julepynt, og her følger trinn for trinn visning til hvordan man meget enkelt og sølefritt tover kuler av ull. Kulene kan igjen jugles til i det uendelige, eller bare beholdes naturlige.
Dette kan alle få til, men skal du ha med deg små barn (barnehagealder) anbefaler jeg å bruke litt større isoporkuler enn det jeg har gjort her. 
 
Materialer: isoporkuler i ønsket størrelse, uvasket kardet ull og nylonstrømper. Jeg kjøpte isoporkulene på Panduro, men tror de er mye billigere på f.eks stoff og stil. Ulla har jeg kjøpt hos Hillesvåg ullvarefabrikk, og det er den som heter "uvasket kardet hvit". Den uvaskede og ufarga ulla er den som lettest lar seg tove, men til dette prosjektet spiller det liten rolle egentlig. 
Til senere trenger du nål, tråd, silkebånd, perler, glitter, lim osv. Alt etter hvordan du vil pynte kulene.
 
Del ulla opp i tynne lag og surr på kryss og tvers rundt isoporkula. Til den største isoporkula jeg hadde (3-4 cm i diameter?) gikk det med 4 (!) gram ull.
NB! Dersom du planlegger å tove intrikat mønster med filtenål på kula etterpå anbefaler jeg å ha litt tykkere ullag, så du ikke pulveriserer isoporkula med filtenåla.
 
Samme størrelse isoporkule, med og uten ull. Du kan selvsagt lage disse kulene kun av ull, uten isoporkjernen hvis du vil det. Hvis du vil kombinere med flere farger ull må du legge de på nå. Eller som sagt du kan bruke filtenål senere.
 
Når kulene er ferdig surret med ull, putter du en og en inn i en nylonstrømpe og knyter en knute mellom hver kule. Da holder ulla seg fint på plass uansett hvem som tover, og kulene blir jevne og fine.
 Nå kan du velge om du vil tove kulene for hånd selv, eller slenge hele stasen i vaskemaskinen og la den gjøre jobben. Gjør du det for hånd bruker du varmt vann og grønnsåpe (jeg foretrekker den i såpestykke) og gnir kulene med såpevannet helt til de kjennes faste og fine ut.. og så litt til.
Jeg tovet disse i vaskemaskinen, 40 graders vask, og med et håndkle med i maskinen.
 
Ferdig tovet! Ulla har begynt å filte seg ut gjennom strømpen.
 
Kulene ser litt ville ut når du drar av strømpen, men det er bare å trille kulen litt i hånden så legger busten seg. 

 Noe av de minste kulene jeg brukte hadde litt god plass i strømpen og fikk som resultet filtet på seg en valk. Ganske uheldig, men den er heldigvis bare å trimme bort med en skarp saks

Kuler klar til å jugles!
Jeg lagde noen med lilla perler og glitter som vist i forrige bloginnlegg, og disse:
Kuler til juletreet, med streng og perler, eller silkebånd og perler.
Og en lenke av silkebånd og kuler med sølvglitter (bruk spraylim).

 








1 kommentar:

  1. Hvordan fikk du til å feste oppheng i kulene? Takk for ellers fine tips og råd ❤️

    SvarSlett