fredag 30. november 2012

Biscotti

 
Fredagsroen har senket seg. Mannen spiller chillout electronika, ungen sover og hundene slumrer i hver sin seng. Jeg har rigget meg til med beina i kors på sofaen, og med en liten og meget edruelig kveldssnack, mens jeg bare venter på at klokka skal bli så mange at jeg kan krype til køys.
 

 
Biscottioppskriften er adoptert fra verdens beste kokebok, Familiekokeboka av Gausdal/Alfsen.
Hvis du har den boka og planlegger bittelitt trenger du aldri mer svime rundt i butikken med muggen ettermiddagsmine og lure på hva du skal finne på til middag. Jeg lover.
Forskjellen på min oppskrift og Ole Martins oppskrift er at jeg har laget en glutenfri variant med jyttemel i stede for hvetemel. Dette melet trenger å bli jobbet litt godt med i kjøkkenmaskinen, dermed blir deigen alt for varm og bløt til å jobbe med med det samme. Den må derfor hvile en stund i kjøleskap for du triller ut kakene. Fordelen med å bruke glutenfritt mel til denne type kake er at det gir porøs, sprø bakst. Bakdelen er at det er litt trøblete å rulle fine pølser, og å skjære opp kakene uten at de smuldrer.
Det er helt nødvendig med en farlig skarp kniv for å skjære opp kakene, ellers ender du opp med ett brett med müsli i stede for kaker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar